Handelsbetingelser firmaer B2B
Disse salgs- og leveringsbetingelser pr 1. januar 2013 anvendes i alle forhold mellem Holtec Solutions A/S [i det følgende benævnt Holtec] og kunder hos Holtec [i det følgende benævnt Kunden], medmindre andet skriftligt er aftalt mellem Holtec og Kunden. Disse salgs- og leveringsbetingelser gælder for alle handler mellem Holtec og Kunden, uanset salgsform eller måde aftalen indgås. Enhver fravigelse af disse betingelser kræver, at en tegningsberettiget person hos Holtec har tiltrådt fravigelsen.
§ 1. Tilbud, ordrer, mv.
Tilbuddet til kunden er gældende i 30 dage fra tilbudsdagen, medmindre andet fremgår af tilbuddet. Aftales et tillæg til tilbuddet, er tillægget kun gældende efter skriftlig bekræftelse fra Holtec. Holtec bekræfter kundens ordre ved en købsaftale eller en ordrebekræftelse. Såfremt kunden mener at der er forhold i købsaftalen eller ordrebekræftelsen, som ikke er i overensstemmelse med det fremsendte tilbud og/eller kundens accept påhviler det kunden straks at reklamere skriftligt heroverfor Holtec. Hvis Holtec er påbegyndt arbejdet på og/eller levering af en ydelse til Kunden, anses aftale for indgået mellem parterne uanset at der ikke er etableret et skriftligt aftalegrundlag i form af en eventuel ordre fra Kunden og en ordrebekræftelse.
§ 2. Priser
Priser er ekskl. moms, medmindre andet er oplyst. Holtec forbeholder sig ret til at regulere listepriser uden varsel. Har parterne indgået en serviceaftale, reguleres priserne i serviceaftalen en gang årligt, hver den 1. april baseret på den procentvise stigning i nettoprisindekser for året før, herudover kan priserne reguleres, hvis det af Holtec skønnes nødvendigt, f.eks. som følge af tekniske forandringer eller påmonteret tilbehør eller andre tilsvarende forhold, medmindre andet følger af serviceaftalen.
§ 3. Ordrestørrelse
For varer der ikke lagerføres (bestillingsvarer) forbeholder Holtec sig ret til kun at sælge i hele emballagestørrelser og/eller minimum forsendelseskvantum fra Holtecs leverandør. For alle ordrer tillægges det til enhver tid gældende forsendelses- og/eller administrationsgebyr. Holtec forbeholder sig ret til enhver tid at regulere beløbsstørrelsen. Beløbet er ekskl. moms.
§ 4. Leveringstid
Parterne aftaler leveringstid og andre relevante tidsterminer ved indgåelse af aftale. Såfremt leveringstid ikke fremgår af Holtecs tilbud og/eller ordrebekræftelse, er leveringstiden 30 dage, regnet fra kundens accept af Holtecs tilbud, dog er leveringstiden 60 dage for varer, der ikke lagerføres (bestillingsvarer), medmindre andet fremgår af tilbuddet eller ordrebekræftelsen. Såfremt Kunden ikke rettidigt har opfyldt indgående aftaler, eller på anden måde har påvirket leveringens udførsel f.eks. ved ændring i ordren, er Holtec berettiget til at forlænge leveringstiden med en efter omstændighederne rimelig frist (mindst en frist svarende til perioden fra ordremodtagelsen til tidspunktet for f.eks. ændring i ordren), medmindre Holtec foretrækker at hæve den indgåede aftale. Forsinkelse ved levering berettiger ikke Kunden til erstatning, hvorimod Holtec er berettiget til at kræve eventuelle omkostninger, der er en følge af Kundens påvirkning af leveringstidspunktet, betalt af Kunden. Alle ydelser fra Holtec til kunden skal betragtes som leveret til kunden, når ydelserne er afhentet / udleveret – eventuelt til transportør – fra Holtecs lager. For tjenesteydelser, herunder teknikerydelser, sker levering løbende efterhånden som ydelserne udføres af Holtec. Risikoen for ydelser fra Holtec overgår til Kunden ved levering.
Opstår der en forsinkelse med en levering, og skyldes forsinkelsen hovedsageligt Holtecs forhold, er Kunden berettiget til en udskydelse svarende til forsinkelsens varighed af betalinger, der udløses af gennemførelsen af de forsinkede opgaver, m.v. Skyldes forsinkelsen hovedsageligt Kundens forhold, forfalder alle betalinger på oprindeligt fastsatte tidspunkter, uanset om de opgaver, ydelser m.v., der skal udløse betalingerne endnu ikke er gennemført. Dette gælder dog ikke, hvor det konkret er aftalt, at betalinger skal gennemføres uafhængigt af faktisk leveringstidspunkt.
§ 5. Forsendelse og leveringssted
Al levering sker ab lager. Forsendelser pålægges fragtomkostninger, herunder alle nødvendige forsikringsomkostninger, m.v. Disse omkostninger betaler Kunden. Holtec forbeholder sig ret til at bestemme forsendelsesmåden.
§ 6. Betaling
Ved køb er betalingsbetingelserne netto kontant, ellers er Holtecs betalingsbetingelser netto kontant, således at 75 % af fakturabeløbet, inklusive moms, betales senest 8 dage efter kundens bestilling, medens de resterende 25 % betales senest 5 dage før leveringsdag, medmindre andet fremgår af Holtecs tilbud eller ordrebekræftelse. Ved forsinket betaling er Holtec berettiget til – uden afgivelse af påkrav – morarenter svarende til 2 % pr. påbegyndt måned fra forfaldsdato til betaling sker. For første, anden og tredje rykker for betalingen er Holtec berettiget til kr. 100 pr. rykker, der udgør de omkostninger Holtec afholder i forbindelse med afgivelsen af rykkeren. Alle beløb er ekskl. moms. Holtec forbeholder sig ret til at regulere den månedlige rentesats og nævnte gebyr. Disse vilkår fraviger rentelovens § 9a, således: Såfremt Holtec overgiver en fordring til inkasso til for eksempel advokat, er det aftalt, at advokaten er berettiget til ved fastlæggelsen af inkassosalæret at tage udgangspunkt i Landsretspræsidenternes takster for inkassosager gældende for 1. januar 2000. Bekendtgørelse nr. 601 af 12. juli 2002 fraviges hermed.
§ 7. Ejendomsforbehold
Holtec forbeholder sig ejendomsretten til det solgte og til alle ydelser i henhold til en ordre indtil kunden har foretaget fuld og endelig gyldig betaling herfor.
§ 8. Begrænset licens
Holtec overdrager ved køb af udstyr alene Kunden brugsretten til det leverede produkt og eventuel tilhørende software. Kunden erhverver ikke ejendomsret eller ophavsret til software, men alene en tidsubegrænset eller tidsbegrænset licens til at anvende softwaren i forbindelse med det leverede udstyr, medmindre andet er skriftligt aftalt.
Brugsretten er betinget af, at Kunden betaler eventuelle licensafgifter i henhold til aftale. Holtec kan tilbageholde licenskoder eller adgang til software, indtil fuld og endelig betaling er sket.
Kunden gøres specifikt opmærksom på, at anvendelsen af visse produkter kan være afhængig af installeret software og dermed af løbende rettidig betaling af licensafgift, hvis dette er aftalt.
Holtec kan ikke gøres ansvarlig for begrænsninger i funktionalitet som følge af manglende betaling af licensafgift, manglende opdatering af software eller Kundens forhold, medmindre andet er skriftligt aftalt.
§ 8.1 Binding og opsigelse
Medmindre andet er angivet i tilbud, ordrebekræftelse, faktura eller andet skriftligt dokument fra Holtec, gælder følgende: Efter endt bindingsperiode løber aftalen automatisk videre i 12 måneder ad gangen og kan opsiges med et varsel på løbende måned plus 3 måneder inden udløb af den indeværende periode. Opsigelse skal ske skriftligt via e-mail og er først gyldig, når Holtec skriftligt har bekræftet modtagelsen. Holtec skal bekræfte modtagelsen inden for rimelig tid, dog senest 10 arbejdsdage efter modtagelsen. Hvis udstyret ikke returneres rettidigt inden udløbet af bindingsperioden, vil aftalen automatisk løbe videre i henhold til aftalens binding og opsigelsesperiode. Opsigelsen vil herefter bortfalde, og en ny opsigelse skal foretages af Kunden.
§ 9. Varens anvendelse
Kunden har modtaget forskrifter for varens rette brug (brugsanvisning enten fysisk eller digitalt). I tilfælde af videresalg påhviler det Kunden at videregive de modtagne oplysninger. Der må kun benyttes de af Holtec leverede materialer, farvebånd, bonruller m.m. Kunden må kun lade Holtec eller folk der er autoriseret af Holtec udøve service og programmering på det købte. Uautoriseret service og programmering medfører bortfald af alle rettigheder i følge disse vilkår og alle andre specifikke garantier eller tilsvarende.
§ 10. Reklamation– Begrænsning af Holtecs ansvar
Det påhviler Kunden at kontrollere enhver form for leverancer og tjenesteydelser, der leveres af Holtec, og at indberette eventuelle mangler til Holtec uden ugrundet ophold, og senest 30 dage efter leveringen. Ved indberetning af mangler skal Kunden give en rimelig detaljeret skriftlig beskrivelse af problemet. Finder Kunden, at der er transportskader på varerne eller uoverensstemmelser mellem fragtbrevets angivne kvantum og dets fysiske modtagne, påhviler det Kunden på modtagelsestidspunktet at fremføre skriftlig begrundet forbehold overfor transportøren og Holtec. Finder Kunden ved varens modtagelse, at hele den aftalte mængde eller den på den følgesedlen anførte mængde ikke er leveret fuldt ud, påhviler det Kunden senest 3 dage efter varemodtagelsen at underrette Holtec skriftligt herom. Viser der sig mangler ved de leverede varer, må reklamationer, for at være gyldige fremsættes skriftligt inden 30 dage fra fakturadato. Manglende reklamation inden for fristen medfører, at Kunden mister retten til at påberåbe sig manglen. Det påhviler Holtec at påbegynde afhjælpning af eventuelle mangler inden rimelig tid efter modtagelse af fyldestgørende reklamation fra Kunden. Er afhjælpning umulig, på grund af ydelsens karakter, eller skønner Holtec, at afhjælpning ikke er mulig inden for rimelige tidsmæssige og økonomiske rammer kan Holtec i stedet til fuld og endelig afgørelse af parternes mellemværende vedrørende manglerne tilbyde Kunden en af følgende muligheder: Holtec leverer inden rimelig tid en anden mangelfri ydelse som erstatning for den mangelfulde, eller (og såfremt sådan anden ydelse ikke er mangelfri inden rimelig tid efter levering) Kunden indrømmes et forholdsmæssigt afslag i prisen på den mangelfulde ydelse.
Kunden kan ikke forudsætte fuldstændig oppetid for produkter, der indeholder software. De produkter Holtec forhandler indeholder software. Holtecs ansvar for mangler, herunder pligten til at foretage afhjælpning, betale erstatning eller forholdsmæssigt afslag bortfalder 6 måneder efter levering.
Enhver ordre til Holtec anses for en selvstændig aftale mellem parterne. En part er alene berettiget til at ophæve en ordre, såfremt den anden part væsentligt har misligholdt sine forpligtelser i henhold til ordren. Ophævelse af en ordre berettiger ikke automatisk Kunden, men derimod Holtec til at ophæve en anden ordre uanset om der måtte bestå en nær sammenhæng eller afhængighed mellem de ydelser, der skal leveres i henhold til ordrene. Der skal m.a.o. foreligge væsentlig misligholdelse af pågældende ordre førend ophævelse kan finde sted fra Kundens side.
Ved reparation af udstyr, herunder under garantiperioden eller ved leje, skal udstyret sendes eller indleveres til vores værksted.
Såfremt du ønsker at få en tekniker ud for udførsel af reparation, vil service besøget blive faktureret efter gældende takster.
§ 11. Ansvarsbegrænsning
Holtec kan ikke under nogen omstændigheder uanset årsagen ifalde en samlet erstatning og/eller blive afkrævet forholdsmæssigt afslag, der overstiger Kundens samlede betaling i henhold til den ordre, nævnte krav vedrører. Dette maksimum gælder som et samlet akkumuleret maksimum for samtlige forhold vedrørende en ordre, der måtte berettige Kunden til erstatning og/eller forholdsmæssigt afslag, uanset om krav herpå måtte skyldes simpel eller grov uagtsomhed fra Holtecs side. Under ingen omstændigheder kan Holtec ifalde ansvar for indirekte tab eller skade, drifttab, tab af fortjeneste, erstatningskrav fra tredje mand som kunden har entreret med eller har forpligtelser overfor, uanset om dette skyldes grov eller simpel uagtsomhed. Holtecs produkter indeholder software, der ikke er udviklet af Holtec, og ikke er undergivet Holtecs kontrol. Holtec er ansvarlig for produktansvar i henhold til den til enhver tid gældende ufravigelige lovgivning herom. Herudover påtager Holtec sig intet produktansvar.
Erstatningskrav eller krav på forholdsmæssigt ansvar, herunder krav på produktansvar, skal Kunden gøre gældende inden 6 måneder efter det tidspunkt, hvor de omstændigheder, der gav anledning til kravet, kom eller burde være kommet til Kundens kundskab, idet kravet herefter fortabes.
§ 12. Kontorudstyr
Kassesystemer kan sælges med separat indgået Holtec -serviceaftale. Hvis Kunden ej indgår serviceaftale eller opsiger denne, faktureres Kunden al efterfølgende service, herunder forbrugt teknikertid, arbejdsløn, reservedele, parkeringsafgift og kørsel efter regning almindelige takster, der meddeles Kunden.
§ 13. Returnering
Holtec er ikke forpligtet til at tage varer retur, medmindre dette på forhånd er skriftligt aftalt. Solgte varer tages derfor ikke retur, medmindre der foreligger forudgående skriftlig aftale herom med Holtec. Bestillingsvarer, hvorved forstås varer der ikke lagerføres af Holtec, kan under ingen omstændigheder returneres. Al aftalt returnering sker på Kundens risiko og regning.
§ 13.1 Pakker som ikke er afhentet i pakkeshop eller kunne leveres til adressen
Pakker, der ikke afhentes i pakkeshop inden fristen, eller som ikke kan leveres til den angivne adresse, returneres automatisk til Holtec. I sådanne tilfælde sker der ikke automatisk refundering. Kunden bedes selv kontakte Holtec for at aftale det videre forløb.
Ved ønske om refundering af bestilte varer, hvor pakken er returneret til Holtec som følge af manglende afhentning eller fejlet levering, vil fragtomkostninger for både fremsendelse og retur blive fratrukket det samlede beløb, der refunderes.
Ønskes pakken gensendt, pålægges kunden de fulde fragtomkostninger for gensendelsen.
Hvis en uafhentet pakke returneres til Holtec, og kunden ikke kontakter Holtec senest 30 dage efter returmodtagelse, forbeholder Holtec sig retten til at afslutte sagen uden yderligere forløb.
Bemærk: Andre betingelser gælder ved palleforsendelser.
§ 13.2 Bindende virkning og afbestilling
Ordren er bindende fra Kundens skriftlige accept. Annullering kan ikke ske efter afgivelse af ordrebekræftelse, medmindre Holtec skriftligt accepterer dette. Ved afbestilling efter ordrebekræftelse er Kunden forpligtet til at betale den fulde ordreværdi, uanset om leveringen eller installationen er gennemført. Dette gælder også for bestillingsvarer og specielt fremskaffede varer.
§ 14. Forsikring
Indtil det leverede er fuldt betalt er Kunden forpligtet til at holde det leverede forsikret for den totale købesum i fuldt omfang, herunder mod, men ikke alene mod, brand, tyveri, hærværk, vandskade, m.v. Kunden er objektivt ansvarlig for det leverede indtil fuld betaling har fundet sted. Kunden er forpligtet til på forlangende at afgive en forsikringsdeklaration.
§ 15. Force majeure
Ingen af parterne ifalder ansvar over for den anden part for forhold, der er resultatet af omstændigheder, som den pågældende part ikke er herre over, og som ikke burde være taget i betragtning, da den berørte ordre blev indgået. Skulle levering være forhindret på grund af force majeure, fritager det Holtec for ethvert ansvar, og Holtec forbeholder sig ret til helt eller delvist at annullere aftalen, eller udskyde leveringen med den af forhindringen forårsagede forsinkelse udover den i aftale fastsatte leveringstid. Force majeure omfatter bl.a. arbejdskonflikter, krig, militærindkaldelse, blokade, afspærringer, politiske uroligheder, statsindgriben af en hvilken som helst art, mangel på drivkraftmiddel, forsinkelser fra underleverandører eller omstændigheder i øvrigt som ligger uden for Holtecs kontrol og som påvirker Holtecs muligheder for at opfylde sine leveringsforpligtigelser.
§ 16. Lovvalg og Værneting
Enhver uoverensstemmelse og ethvert mellemværende (tvist) mellem parterne afgøres efter dansk ret. Værneting er retten i Glostrup, medmindre Holtec vælger at kræve en tvist endeligt afgjort ved voldgift efter ”regler for behandling af sager ved Det Danske Voldgiftsinstitut (Copenhagen Arbitration)”.
§ 17 Overdragelse
Holtec er berettiget til at overdrage rettigheder og forpligtelser i henhold til lejeaftalen til tredjemand uden Kundens samtykke.
§ 30. Leje af udstyr
§ 30.1 Lejeperiode
Lejeperioden aftales skriftligt mellem parterne i forbindelse med ordren. Udstyret anses for udlejet fra det tidspunkt, hvor Holtec påbegynder udstyrets klargøring, programmering eller udleverer det til Kunden eller en af denne anvist transportør, og løber indtil udstyret er returneret og modtaget af Holtec i fuldt funktionsdygtig stand.
§ 30.2 Ejendomsret
Alt udstyr forbliver Holtecs ejendom under hele lejeperioden. Kunden har alene brugsret i henhold til aftalen. Kunden må ikke pantsætte, videresælge eller på anden måde overdrage udstyret til tredjemand.
§ 30.3 Ansvar og risiko
Risikoen for udstyret overgår til Kunden ved lejeperiodens begyndelse, jf. § 30.1, og påhviler Kunden i hele lejeperioden, uanset om udstyret befinder sig på Kundens arbejdsplads eller andetsteds. Kunden bærer ansvaret for enhver skade, bortkomst eller forringelse af udstyret – uanset årsag – indtil udstyret er returneret til Holtec. Kunden er forpligtet til at forsikre udstyret i hele lejeperioden. Såfremt udstyret bortkommer eller beskadiges uopretteligt, er Kunden erstatningspligtig svarende til udstyrets nyværdi. Nyværdien fremgår af særskilt tilbud, ordrebekræftelse, faktura eller andet skriftligt dokument fra Holtec, eller fastsættes af Holtec ud fra markedspriser og tilgængelig dokumentation.
§ 30.4 Brug af udstyr
Udstyret må alene anvendes i overensstemmelse med Holtecs anvisninger. Kunden er ansvarlig for, at udstyret benyttes korrekt og ikke udsættes for forhold, som kan skade funktionaliteten. Service og reparation må alene udføres af Holtec eller af Holtec autoriserede teknikere.
§ 30.5 Returnering
Ved lejeperiodens ophør skal udstyret returneres til Holtec i samme stand som ved udlevering, bortset fra almindeligt slid. Eventuelle omkostninger til rengøring, reparation eller erstatning af bortkommet udstyr faktureres Kunden. Returnering sker for Kundens regning og risiko, medmindre andet skriftligt er aftalt.
§ 30.6 Forsinket returnering
Såfremt Kunden ikke returnerer udstyret rettidigt, er Holtec berettiget til at opkræve ekstra leje pr. påbegyndt måned svarende til den oprindelige månedsleje, samt kræve erstatning for tab og omkostninger, der påføres Holtec som følge af forsinkelsen.
§ 30.7 Betaling
Betalingsbetingelser for lejeaftaler fremgår af den til enhver tid gældende ordrebekræftelse eller lejekontrakt. Ved forsinket betaling gælder de i § 6 nævnte bestemmelser om renter og rykkergebyrer.
§ 30.8 Adgangsret
Holtecs repræsentanter skal til enhver tid have fri og uhindret adgang til udstyret i forbindelse med installation, service, vedligeholdelse, afhentning og øvrige ydelser relateret til lejeaftalen.
§ 30.9 Binding og opsigelse
Medmindre andet er angivet i tilbud, ordrebekræftelse, faktura eller andet skriftligt dokument fra Holtec, gælder følgende: Efter endt bindingsperiode løber aftalen automatisk videre i 12 måneder ad gangen og kan opsiges med et varsel på løbende måned plus 3 måneder inden udløb af den indeværende periode. Opsigelse skal ske skriftligt via e-mail og er først gyldig, når Holtec skriftligt har bekræftet modtagelsen. Holtec skal bekræfte modtagelsen inden for rimelig tid, dog senest 10 arbejdsdage efter modtagelsen. Hvis udstyret ikke returneres rettidigt inden udløbet af bindingsperioden, vil aftalen automatisk løbe videre i henhold til aftalens binding og opsigelsesperiode. Opsigelsen vil herefter bortfalde, og en ny opsigelse skal foretages af Kunden.
§ 30.10 Prisregulering
Lejeprisen pristalsreguleres én gang årligt på grundlag af den procentvise stigning i nettoprisindekset (NPI) for det foregående år, dog minimum 2 %, medmindre andet fremgår af aftalegrundlaget.
§ 30.11 Leje af tappeanlæg
Ved leje af tappeanlæg forpligter Kunden sig til at sikre, at der er tilgængelig 230V strømforsyning samt ½” vandtilførsel til kølemaskinen. Kunden sørger selv for kulsyre samt tilslutning af kulsyre til anlægget, medmindre andet skriftligt er aftalt med Holtec.
§ 30.12 Tilvalgt serviceaftale ved leje af tappeanlæg
Medmindre andet er aftalt skriftligt, gælder følgende vilkår for serviceaftaler tilknyttet leje af tappeanlæg:
- Servicen dækker: Løbende service og filterskift, herunder
- Service i tidsrummet kl. 08:00–15:30 på hverdage (mandag–fredag)
- Kørsel
- Servicetimer
- Materialer
- Ved nedbrud påbegyndes udbedring inden 48 timer i normal arbejdstid.
- Service uden for normal arbejdstid (efter kl. 15:30, i weekender og på helligdage) faktureres efter gældende takster.
Serviceaftalen omfatter:
- Forebyggende vedligeholdelse, som sikrer at anlægget fungerer optimalt
- Tekniske ændringer, som Holtec vurderer nødvendige
- Telefonisk support
- Udbedring af fejl opstået som følge af almindeligt brug
Serviceaftalen omfatter ikke:
- Fejl forårsaget af vandskade, brand, lynnedslag, strømafbrydelser eller andre forhold uden for Holtecs kontrol
- Fejl som følge af, at andre end Holtecs repræsentanter har forsøgt at ændre, flytte eller reparere anlægget